Výstavní činnost

Chronologicky řazený archiv 208 výstav filmových plakátů, jež se nám podařilo realizovat během čtrnácti let naší existence nejen v Čechách, ale i v zahraničí ( USA, Japonsko, Polsko, Itálie, Španělsko , Rakousko ). Máte-li zájem o uspořádání výstavy kontaktujte nás .

Podrobněji Vše

Jaroslav Fišer - Filmové plakáty

Univerzitní kino Scala, Brno (22. 9. 2022 - 22. 12. 2022) —

Výstava v Universitním kině Scala představuje 22 filmových plakátů Jaroslava Fišera.
Jsou mezi nimi plakáty k významným filmům světové kinematografie:Cléo od pěti do sedmi— Agnés Vardové, Kanály Andrzeje Wajdy nebo legendární western Sedm statečných. Jaroslav Fišer byl rovněž výhradním navrhovatelem plakátů k filmům Věry Chytilové kterých výstava představí hned šest: Šašek a královna, Vlčí bouda, Hra o jablko, Panelstory, Kalamita a Faunovo velmi pozdní odpoledne

Zdeněk Ziegler 90

Foyer kina Světozor Praha (15. 9. 2022 - 15. 12. 2022) —

Již čtvrtá výstava plakátů legendy této výtvarné disciplíny představí na šedesát filmových a divadelních plakátů Zdeňka Zieglera ze sbírky plakátů Terryho ponožky. Je koncipována jako hold k autorovým 90. narozeninám a provází nás celou jeho plakátovou tvorbou od jeho prvního plakátu z roku 1963 k Jirešově filmu Křik až k jeho divadelním plakátům z 90. let. Nechybí jeho nejproslulejší plakáty: Hichcockovo Psycho-, Godardovo Pohrdání nebo filmy Karla Zemana Ukradená vzducholoď a Na kometě.

Výstavy v roce 2021 v kinech Aero, Oko a Světozor podporuje MHMP.

Zdenek Seydl: Divadelní a výstavní plakáty

Foyer kina Aero, Praha (2. 9. 2022 - 25. 11. 2022) — Zdenek Seydl se věnoval mnoha výtvarným oborům: malbě, plakátu, knihám, typografii, byl kostýmní a jevištní výtvarník. Přes 25 let spolupracoval s nakladatelstvím Československý spisovatel. Výtvarně upravil více než 1300 knih. Stal se nepřehlédnutelným autorem na poli grafického designu. Kromě nemnoha filmových plakátů navrhoval především divadelní plakáty pro Národní divadlo, kde vytvářel i scénografii a kostýmy. Stejně jako v jeho rozsáhlé knižní tvorbě tak i v plakátech uplatňoval svůj originální výtvarný jazyk. Součástí výstavy jsou i ukázky ze Seydlovi jedinečné knížní tvorby (obálky knih a ilustrace (v jeho profilu na tomto webu můžete přehlédnout na 250 ukázat z této oblasti).

Výstavy v roce 2021 v kinech Aero, Oko a Světozor podporuje MHMP.

Born, Šalamoun, Poš: Tvůrci animovaného filmu ve službách plakátu

Foyer Bia Oko, Praha (25. 8. 2022 - 25. 11. 2022) —

Výstava představí tři významné a slavné čs. tvůrce animovaného filmu v kontextu jejich plakátové tvorby: Adolfa Borna, Jiřího Šalamouna a Petra Poše. Všichni tito tři významní výtvarníci, kteří se proslavili na poli animovaného filmu, se dlouhé desetiletí věnovali i navrhování filmových plakátů. Celkem vytvořili 172 plakátů, které jsou součástí naší sbírky a jejich společná výstava porovná jejich výtvarná východiska.

Z této trojice autorů prací na filmových plakátech vyniká především výtvarník Petr Poš, jenž pro ÚPF realizoval 90 plakátů. Vynikající je plakát k americkému hitu Krotitelé duchů , který si ze Světozoru kdysi odnesl i kmotr Terryho ponožek Terry Gilliam.
Jiřího Šalamouna netřeba představovat. K filmu Dušana Kleina Jak básníkům chutná život vytvořil nejen plakát ale i animované úvodní titulky.
Adolf Born pak v roce 1960 vytvořil v bruselském stylu vynikající
plakát k filmu Valčík pro milión

Výstavy v roce 2021 v kinech Aero, Oko a Světozor podporuje MHMP.

Akční kluci z plakátu

Foyer kina Aero, Praha (13. 5. 2022 - 31. 7. 2022) —

Filmové plakáty mají za cíl přilákat pozornost k filmům, které propagují, přičemž toho mohou docílit různými způsoby. V 80. letech v Československu převládal styl uměleckého plakátu, který namísto přímočarých lákadel sázel na osobité uchopení samotného média plakátu a jednotlivých vizuálních elementů. Tento trend byl v přímém kontrastu se západními propagačními strategiemi. Ty upřednostňovaly fotografickou realističnost před uměleckou stylizací a kladly zásadní důraz na tváře herců. V případě akčních filmů hollywoodské plakáty vyloženě napomáhaly tvorbě hvězd, když představitele filmů vyobrazovaly takřka až jako ikony. A diváci, obzvláště ti dospívající k nim právě díky propagačním materiálům tak rádi vzhlíželi jako k modlám, ať už jen na plakátovacích plochách kin, nebo ideálně ve vlastních pokojíčcích. Můžeme pak říci, že plakáty hrály klíčovou úlohu při formování nejen samotných akčních hvězd, ale na druhé straně také jejich fanoušků.
Kolekce plakátů na akční filmy z české distribuce vystavená v kině Aero doprovází pravidelný cyklus Encyklopedie akčního filmu, který kultovní kino připravuje ve spolupráci s webem MovieZone.cz. Výběr zahrnuje plakáty z 80. a 90. let a ilustruje střet dvou výše popsaných tendencích v tvůrčím uchopení plakátů. K tomu docházelo v první polovině 90. let, kdy na jedné straně ještě doznívala tradice uměleckého plakátu, ale čelila stále striktnějším zadáním na propagaci velkých akčních hvězd, jejichž věhlas se ustanovil již dříve na videu. Paradoxně však nejvýstižnějším a nejatraktivnějším plakátem z dané doby zůstává původní ilustrace Káji Saudka k céčkovému bijáku Žoldáci, která svou dynamikou a nadsázkou zastiňuje strnulost pózujících figur jiných plakátů. Vedle proměny vizuálních motivů výstava připomíná také dnes už zcela vymizelou praxi, kdy plakáty namísto dnešních úderných a marketingově vycizelovaných sloganů obsahovaly strohé anotace, které dnes působí spíše úsměvně.

Navigace