PlakátyAutoři — Kardaus, František

Kardaus, František

Kardaus, František

Narozen 25.3.1908 Hořesedly, zemřel 20.2.1986 ve Velké Chuchli.

Propagační grafik, průmyslový výtvarník a malíř.

V letech 1924–7 studuje u malíře a grafika Aloise Mudruňky, profesora Uměleckoprůmyslové školy v Praze. V letech 1928–30 studuje grafiku a průmyslové výtvarnictví na Academie de la Grande Chaumiére v Paříži.

V letech 1957–1958 vytvořil pro Ústřední půjčovnu filmů 20 návrhů filmových plakátů.

…více

V letech 1929–34 pracuje u Leona Boue v Paříži v reklamním ateliéru který připravuje výstavy pro Shell, Texaco, Mobiloil, Renault, Citroen a Gas de Paris.

V roce 1934 se vrací do Prahy a pracuje jako samostatný výtvarník. Získává I. cenu v soutěžích za plakáty: Pražské vzorkové veletrhy, Eucharistický sjezd v Praze, Pax Romana, Masarykova letecká liga. Spolupracuje s podniky TATRA, ŠKODA, WALTER a ČESKÁ ZBROJOVKA

V roce 1947 je grafikem a návrhářem družstevních reklamních ateliérů B & R v Praze, pracuje pro n.p. TATRA, TESLA a vstupuje do Svazu čs. výtvarných umělců.

V roce 1951 vystavuje návrhy modelů trolejbusů a různých plakátů na členské výstavě Svazu čs. výtvarných umělců (SČVU), Krajského střediska Purkyně v Domě uměleckého průmyslu.

V letech 1957–8 vytváří následující filmové plakáty pro ÚFP: Týden sovětského filmu, Štěňata, Yvetiny miliony, Poslední ráj, Don Quichote, Budoucnost začíná dnes, Zápasník a clown, 60 let čs. filmu, Rozdělené město, Štyristaštyry, Cestování do mládí, Advokát chudých, Tichý Don, O půlnoci, Sovětský film, Císařství slunce, Všichni se znali, Tamango, Dobrodružství Tilla Ullenspiegela, Richard III, Cabriiny noci, Horká láska, Jeřábi táhnou, Černý prapor, Tosca, Bratr oceán, Hlavní výhra,Touha, Proti všem a Teutonský meč.

V roce 1959 na výstavě tvůrčí skupiny „Umění životu“ v Obecním domě hl. m. Prahy vystavuje 7 převážně filmových plakátů. V letech 1957–80 jako propagační grafik pracuje pro podniky zahraničního obchodu MOTOKOV, STROJEXPORT, národní podnik MOTOTECHNA, PRAŽSKÉ KOMUNIKACE a AUTODRUŽSTVO.

Jako průmyslový výtvarník vytváří modely dopravních prostředků. Následující modely byly přijaty do výroby: automobil Tatraplan (1947), trolejbus T400 (1947), tramvaj T1 (1948), tramvaj T2 (1951), tramvaj T3 (1954), vlaková souprava Balm (1955), automobil TATRA 603 (1952–3), souprava pražského Metra (1960–3), tramvaj KT4 (1972), tramvaj T5 (1972–3) a železniční motorovy vůz M475.0 (1976). Jako malíř v sedmdesátých letech maluje olejomalby hokejistů, tenistů, Indiánů .

Související informace:

 
 

Navigace