PlakátyAutoři — Kopřiva, Milan a Brom, Pavel

Kategorie

Kopřiva, Milan a Brom, Pavel

Kopřiva, Milan a Brom, Pavel

Milan Kopřiva (22. listopad 1929 – 9. leden 1997) byl význačný český typograf.

Pocházel z učitelské rodiny. V letech 1948–1953 studoval Vysokou školu umělecko průmyslovou v Praze v ateliéru profesora Antonína Pelce, kde pokračoval ještě do roku 1955.

Po skončení školy do roku 1963 pracoval jako výtvarný redaktor deníku Rudé Právo, 1963–1965 byl zaměstnán v ČTK jako grafický úpravce nového časopisu 100+1 zahraniční zajímavost. Od roku 1965 byl v svobodném povolání.

Graficky upravil asi 700 knih a zhotovil desítky plakátů, katalogů a příležitostných tisků. Je autorem podoby většiny knih pro mládež z Edice 13 nakladatelství Mladá fronta. Za svou práci obdržel řadu cen. Úzce spolupracoval s předními českými a slovenskými grafiky (Adolf Born, Zdeněk Mézl, Václav Kabát, Zdeňka Táborská-Kabátová, Vladimír Suchánek, Oldřich Kulhánek, Adolf Absolon, Zdeněk Majzner, Jiří Běhounek, František Skála, František Skála ml., Ervín Urban, Miroslav Barták aj.), fotografy (Josef Koudelka, Miroslav Hucek, Alexandr Paul aj.) a dalšími osobnostmi československé a později české kultury (Petr Hora-Hořejš aj.). Spolupracoval mj. s divadly Semafor, Na zábradlí a divadlem Járy (da) Cimrmana.

Pavel Brom (8. 5. 1938, Praha – 4. 6. 2009)1 byl český grafik, malíř a ilustrátor.

Vyučil se litografem. V letech 1958 – 64 studoval na AVU v Praze u prof. Vladimíra Silovskáho a Antonína Pelce.
Účastnil se řady výstav v tehdejším Československu i v zahraničí. Věnoval se volné a užité grafice – zejména tvorbě plakátů, knižní grafice a ilustraci knih. Ilustroval řadu knih pro děti a mládež, historických románů a populární edukativní literatury: kupř. Toulky českou minulostí. První startovací díl této řady ilustroval se svojí ženou Dagmar, dalších deset svazků již výtvarně pojal Jiří Běhounek. Toulky českou minulostí se vymykají knihařským zpracováním s atypickými rozměry 30×18 cm. Věnoval se také scénografii a výstavnictví. Výtvarně spolupracoval s filmem a televizí. Experimentoval také s novými technikami, především xeroxem. V roce 1989 se podílel na přípravě výstavy “Současná česká grafika” v pražské výstavní síni Mánesu . Jednalo se o první ideologicky nelimitovanou výstavu české grafiky po roce 1989.

…více

 
 

Navigace